foto's met een humoristische, interessante of prikkelende gedachte

Kievitsbloem langs een wetering

kievitsbloem

In de buurt van Zwolle, langs de dijk van een wetering, trof ik deze in het wild zeer zeldzame kievitsbloem aan. Zo genoemd omdat er, met wat fantasie, de tekening van een kievitsei in herkend kan worden.

Enkele bijzonderheden:
– de plant doet er 8 jaar over om in bloei te komen
– 80% van alle Nederlandse wilde kievitsbloemen staat langs de Vecht en het Zwarte Water
– in België is hij uitgestorven

8 Reacties

  1. Hier in de heemtuin was hij ook nog te vinden. Nu heb ik hem nog niet gezien.

    11 mei 2013 om 12:21

  2. Ik heb er pas eentje gefotografeerd in een tuin. Dan is de gekweekte variant en die heet kievitsei.

    5 mei 2013 om 15:02

  3. In het wild zijn ze echt zeldzaam henk maar gekweekte exemplaren kan je bij ons kopen hoor.Prachtige bloem trouwens.

    2 mei 2013 om 23:13

  4. Ik denk nochtans er een foto van genomen te hebben in een tuin.

    2 mei 2013 om 22:57

  5. Ik ga er dan vanuit dat dit de wilde kievitsbloem is. Die zie je volgens mij niet echt vaak.
    Goed waargenomen en mooi vastgelegd

    2 mei 2013 om 18:43

  6. mooi, ik heb hem nog niet gezien maar ga zeker zoeken.

    2 mei 2013 om 15:50

  7. J©NW

    Mooie foto Henk. Een prachtige bijzondere bloem, de Zwolse tulp.
    Is er ook in witte uitvoering. Had ze al gezien op Ank’s fotopassie.
    In Zwolle is hij ook te vinden bij de Dobbevijver en bermen.
    Gr Jan W

    2 mei 2013 om 14:46

Geef een reactie

