foto's met een humoristische, interessante of prikkelende gedachte

De barre tocht van een oermens langs de IJssel

Gistermiddag was het weer tijd voor een fietstocht langs de IJssel. Mijn vrouw keek naar de lucht en zei: “Zou je dat nu wel doen, Henk?” Het antwoord van een oermens laat zich raden…

ijssel
Bij aankomst was de lucht al aardig onrustig.

bootsmannetje
Binnen de kortste keren ploeterde ik door storm en striemende koude regen. Ik zag zelfs een heel vroeg bootsmannetje, dat zich als landrot op zijn gemak voelde.

wilg en fiets
Bij gebrek aan bebladerde bomen, besloot in de slipstream van een dikke knotwilg te schuilen.

Zo af en toe passeerde een auto. De inzittenden keken, ofwel vol respect, ofwel vol meelij naar een man in noodweer. Plots stopte een busje, met daarin een wat oudere man en vrouw. Of ik mee wilde rijden. De fiets kon achterin. Maar ook hier laat het antwoord van een oermens zich raden. Toen ze doorreden zag ik in de stromende regen een visje achter op de bus…

noodweer
Maar het zwerk kan nog zo donker zijn, altijd volgt er BLAUWE LUCHT!

Wilperwaard knotwilgen

Wilperwaard
Terwijl het noodweer nog boven mij woedde, scheen de zon bijna surrealistisch op het landschap voor mij. Uiteindelijk kon ik verkleumd de laatste 20 kilometer van mijn tocht afleggen.

witte gans
Het humeur van deze witte gans had blijkbaar ook een deukje opgelopen. Hij was niet bang en had een houding van: als je dichterbij komt krijg je een sidekick!

kolganzen in uiterwaard IJssel
De kolganzen hadden geen last van weer en wind. What’s in a name…

Bergkerk Deventer
Eenmaal bij Deventer klaarde de lucht volkomen op. De Bergkerk en IJsselbrug baadden in het zonlicht.

Lebuinuskerk Deventer
Evenals de Lebuinuskerk.

Uiteindelijk kwam ik, oermens, thuis aan. Met gevoelloze tenen en vingers, strakke spieren, waardoor praten lispelen werd en lopen strompelen.

Maar het was het waard.
Want zelfs in de elementen ben ik in mijn element!

11 Reacties

  1. En het heeft weer een serie prachtige foto’s opgeleverd. En dan weer die schitterende lichtval!

    9 februari 2013 om 23:58

  2. Een hele mooie fotoreportage. Vooral die foto met die kromme knotwilgen onder een intens blauwe lucht vind ik mooi. Net een paar oude mannetjes.

    2 februari 2013 om 11:50

  3. Mooi deze onstuimige dag vastgelegd Henk. Maar als de zon erbij komt leven de foto’s wel meteen op! Vooral die rij knotwilgen vind ik erg mooi. En groot respect vor je dat je er toch op uit getrokken bent.

    Gr. René

    2 februari 2013 om 09:40

  4. Diana

    Je hebt van een ogenschijnlijk donkere dag een prachtige reportage gemaakt. Alleen dat visje….. Barmhartigheid heeft mijns inziens niets met geloof te maken. Dat zit gewoon in je….. of niet……

    1 februari 2013 om 10:13

    • Hoi Diana,

      Zoals ik God in de natuur heb ervaren, zo heb ik Hem in deze mensen ervaren. Zoals ik de zon zag, zo zag ik dat visje… Geloof wakkert barmhartigheid aan, maar is zeker geen garantie. Ben het dus met je eens dat er ook geen visje op de auto had kunnen zitten. 😉

      Gr. Henk

      1 februari 2013 om 10:26

  5. Godisindestilte

    Ja, echt stoer hoor, weer of geen weer, fietsen is moeten, wakker worden, ontdekken, kijken, altijd wat te zien, soms vast te leggen. Maar deze week toch al weer vijf keer natgeregend. Op natte sokken lopen is toch wat minder, heel de dag … 😉

    31 januari 2013 om 22:56

  6. Ja mooi verslag hoor.Volgens mij heb je geen last van de wind hé.Zie ik daar geen accu zitten op die fiets???
    Geeft niet hoor,heb ik zelf ook(Accu)

    31 januari 2013 om 21:18

  7. Mooi fotoverslag. In de omgeving van Deventer heb ik de IJssel nooit gevolgd, wel bij Wijhe waar de uiterwaarden ook erg fraai zijn. De foto van de witte gans en begeleidende tekst is erg leuk 🙂

    31 januari 2013 om 20:42

  8. Wat een mooie blog. De wolkenlucht (lekker buitje), de ganzen, maar ook de ijsselbrug bij Deventer. Ik heb 3 jaar in Deventer gewoond voor studie (aan de overkant in Steenenkamer) en fietste die brug dus dagelijks over. Mooie stad.
    groetjes Ghita

    31 januari 2013 om 18:11

  9. En we leerden het nog zo: ik geen thee

    31 januari 2013 om 12:13

  10. Het was het zeker waard Henk, mooie serie en wat een verschil.
    Wie goed doet, goed ontmoet. Het aanbod was goed bedoeld,
    een volgende keer doen ze het weer denkt ik.
    Gr Jan W

    31 januari 2013 om 12:12

Geef een reactie

