foto's met een humoristische, interessante of prikkelende gedachte

De Ravenswaarden bij Gorssel

In mijn jeugd woonde ik in Gorssel en was vaak langs de IJssel, in de Ravenswaarden, te vinden. Ook heb ik heel wat op de rivier gekanood. Er is een liefde ontstaan, die maakt dat ik de IJssel en haar uiterwaarden regelmatig even moet zien.

oude bedding IJssel
Het is een gebied van oude rivierbeddingen, wilgen, populieren, essen en mooie meidoornhagen.

Ooievaars in de IJsselvallei
En niet te vergeten, een gebied van ooievaars!

Kleumende ooievaars
Ooievaars die heel “natuurlijk” stonden te koukleumen.

Grote Blokken in de Ravenswaarden
Grote Blokken. Een aloude, eenvoudige en doeltreffende benaming voor een langgerekt perceel dat eindigt bij de IJssel.

knotwilgen in sneeuwlandschap

knotwilg in ijs
Aan de kleinschalige en respectvolle manier waarop mensen vroeger samenleefden met de natuur hebben we nu nog mooie knotwilgen te danken.

alcoholverbod zandgat Gorssel
In mijn jeugd was het afgelegen zandgat een hangplek voor jongeren waar vrijwel nooit trammelant was. De tijden zijn inmiddels veranderd en maken helaas dit bordje noodzakelijk…

hoog water
De uiterwaarden hebben geen alcohol nodig. Zij vieren feestjes heel puur. Met slingers. Omdat het water zich heeft teruggetrokken.

9 Reacties

  1. beetje laat, maar alsnog heel erg bedankt voor deze prachtige fotoserie. adembenemend mooi!

    30 januari 2013 om 14:13

  2. De IJssel is prachtig en ik heb genoten van die winterse foto’s

    22 januari 2013 om 15:28

  3. J©NW

    Mooie serie Henk, toen wij in Poortugaal woonden was ons wandelterrein’
    in ‘de Rhoonse Grienden…..’n Heel mooi getijdegebied
    Kan me dus een beetje voorstellen hoe het gevoel is als je daar bij jou rond loopt,
    al ken ik de uiterwaarden alleen van de tv..
    Gr Jan W

    20 januari 2013 om 21:49

  4. Guy

    Wat een liefde voor de Ravenswaarden en aan de prachtige foto’s te zien kan ik dat erg goed begrijpen. Daar moet je als kind inderdaad de wereld te rijk geweest zijn… Wat bedoel je Henk met “Aan de kleinschalige en respectvolle manier waarop mensen vroeger samenleefden met de natuur hebben we nu nog mooie knotwilgen te danken.”?

    20 januari 2013 om 18:57

    • Hoi Guy. Hier mijn antwoord.

      Vroeger leefde men meer met de natuur. Als onderdeel van die natuur. Men gebruikte de natuur. Tegenwoordig wordt de natuur op grote schaal misbruikt en uitgebuit. Neem bijvoorbeeld het snel verdwijnende tropische regenwoud. Of de poolijs dat als een razende smelt. Zomaar een paar voorbeelden. En dit allemaal als offer voor het geldelijke gewin.

      Vroeger stelde men zich met minder tevreden. Zoals met het geriefhout van de geknotte wilg…

      Gr. Henk

      20 januari 2013 om 20:36

  5. Uit dit blog spreekt de liefde voor dit gebied. Mooie foto’s, waarvan ik de kleumende ooievaars de mooiste vind.

    Gr. René

    20 januari 2013 om 16:59

  6. Ziet er mooi uit Henk.
    De ooievaars hebben vast spijt dat ze niet weggegaan zijn naar warmere oorden.
    Je landschapjes zijn prachtig,

    groetjes Greet

    20 januari 2013 om 16:54

  7. Mooie blog, je ziet gewoon dat het koud is. En de ooievaars hebben het ook zichtbaar koud. Wel mooi gekiekt zo drie bij elkaar.
    groetjes Ghtia

    20 januari 2013 om 16:07

  8. een erg mooie serie Henk.
    Onze geliefde IJsseluiterwaarden zijn zeker regelmatig bezoek waard.
    Elke keer als ik er kom ontdek ik weer wat er vorige keer nog niet was of weer verdwenen is.
    gr
    janV.

    20 januari 2013 om 15:45

Geef een reactie

