foto's met een humoristische, interessante of prikkelende gedachte

GGNet aan de Deventerstraat in Apeldoorn

In 1925 kocht een Katholieke orde een landgoed aan de Deventerstraat in Apeldoorn, om er “een gesticht voor rooms-katholieke krankzinnigen” te bouwen. Ja, dat was de tijd dat men mensen met een vlek of vlekje nog gek verklaarde en streng afzonderde van de samenleving. Hoewel er heel veel is veranderd, ademt dit paviljoen nog steeds de sfeer van weleer.
GGNet Deventerstraat Apeldoorn

gekerfde beuk
Langs een laantje op het terrein zag ik een ingekerfde beuk, waarop iemand lang geleden, geheel in de geest van die tijd, is gestigmatiseerd.

Beeld GGNet Het lerven is groter dan ik zelf ben
Je voelt hier gewoon 90 jaar ellende. Onbegrepen mensen. Mensen die zichzelf niet begrepen en begrijpen. Mensen voor wie het leven teveel is. Een gegeven dat in dit beeld goed is getroffen. “HET LEVEN IS GROTER DAN IK ZELF BEN” staat er op de sokkel. Een monument voor hen die stierven aan het leven. Een krans die aan de voet van de sokkel heeft gelegen, is tragikomisch hergebruikt.

St. Josephkapel GGNet
Gelukkig staat er in deze sombere sfeer ook een kapel. Als baken van troost. Want er is altijd hoop voor hen die geloven in de naam van Jezus!

7 Reacties

  1. Toevallig zag ik op de TV dat de namen van de bewoners van een Apeldoorns krankzinnigengesticht uit 1942 terug waren gevonden. Allemaal naar Auswitch en vergast.
    Vreselijk hè. Was dat hier?

    22 januari 2013 om 15:35

    • Hoi Elly. Dat was een ander tehuis. Het Apeldoornsche Bosch. Speciaal voor verstandelijk gehandicapte Joodse kinderen. Ik woon daar vlak bij en er worden nu nog steeds verstandelijk gehandicapten verpleegd. Nu speelt afkomst geen rol meer.

      Gr. Henk

      22 januari 2013 om 17:32

  2. Trudie

    Hoi Henk,
    Leuk en herkenbare foto’s. Hoewel ik je opmerking bij de eerste foto kan voorstellen: het gebouw ademt inderdaad de sfeer uit een bepaalde tijd (al was dat meer iets dat te maken had met het algemene gedachtengoed in een bepaald tijdperk – met de bijbehorende visie op het omgaan met mensen met een speciale hulpvraag – ), kijk ik er toch ook positief tegenaan.
    Deze broederorde had oog voor de speciale behoeften van diverse groepen mensen en deed daar heel concreet wat aan. Zij hebben ook de Lathmer (in Wilp) opgericht, voor mensen met een verstandelijke beperking. De Daniël de Brouwerschool (waar ik regelmatig inval) viel daar ook onder. Zij zijn daar nog steeds bij betrokken, hoewel ‘de broeders’ intussen allemaal (hoog)bejaard zijn. Hoewel de (be)handelwijze met en visie op de diverse doelgroepen ingrijpend zijn veranderd in de loop der jaren, zoals ook algemeen in de hele maatschappij is te zien,, is hun inzet en intentie altijd gebleven: hulp aan medemensen in nood. Een paar jaar geleden ontvingen zij ons als schoolpersoneel voor een kerstborrel op het grote huis (achter het hertenkampje op het GGNet-terrein).
    Ook al zijn er in de loop van de jaren helaas veel misstanden geweest, ik kreeg (opnieuw) respect voor wat zij deden binnen hun mogelijkheden binnen hun tijd.
    Groet, Trudie

    12 januari 2013 om 20:34

  3. J©NW

    Mooie serie Henk. Eentje om langer bij stil te staan.
    Gr Jan W

    12 januari 2013 om 20:13

  4. Henk,
    Ik weet niet of je wat er in die gestichten gebeurde moet koppelen aan geloof,
    ik heb sowieso niet zoveel met het instituut kerk, wel met geloven.
    De kerk is mij net iets teveel en te vaak mensen werk.
    Ik hoop niet dat je dit als kritiek op jou of jouw geloof opvat, want zo is het niet bedoeld.
    Maar altijd wanneer dit soort koppelingen gemaakt worden begint er iets in mij te steigeren.
    De oorzaak daarvan ligt in mijn jeugd. het gaat te ver om dat hier verder uit de doeken te doen en ik lijdt er absoluut niet onder hoor.
    En zoals altijd heb je het weer goed gezien, ga zo door, en ik blijf je volgen.
    gr
    janV.

    12 januari 2013 om 20:12

    • Voel je volkomen vrij om het niet met mij eens te zijn., Jan.

      Wat er in de gestichten gebeurde koppel ik overigens niet zozeer aan het geloof, als wel aan de tijdgeest. Ik koppel overigens wel hoop aan Jezus Christus. Op Hem heeft de tijdgeest gelukkig geen invloed. 🙂

      Gr. Henk

      12 januari 2013 om 21:11

  5. Guy Opdorp

    Een knappe foto-reeks om diep over na te denken…

    12 januari 2013 om 20:07

Geef een reactie

