foto's met een humoristische, interessante of prikkelende gedachte

Moerasbos herleeft in het Beekbergerwoud!

Even voorstellen: Het Beekbergerwoud! Ooit het laatste oerbos van Nederland waar otters, bevers en wielewalen hun territorium hadden. Rond 1870 werd het gebied ontgonnen.

Gelukkig maakte Natuurmonumenten in 2006 een begin om weer een moerasbos van het gebied te maken. Vorig jaar is er een flink stuk landbouwgrond toegevoegd om fase 2 te realiseren. In fase 3 zal de uiteindelijke oppervlakte van 300 hectare worden bereikt. Het gebied ligt anderhalve kilometer buiten de Apeldoornse wijk De Maten en ik beschouw het dan ook als mijn riante achtertuin.

Hier volgt een impressie van de vorderingen in het Beekbergerwoud.

karakteristieke eik in Beekbergerwoud
Het gebied ligt in een kom die gevoed wordt door zuiver Veluws kwelwater.

pad met jonge aanplant in Beekbergerwoud
Dankzij een verhoogd pad met een lengte van ca. 3 kilometer kan de recreant het moerasbos toch penetreren. Her en der zijn struiken voor zaadeters aangeplant. Zoals rozenbottel, sleedoorn, hazelaar en kardinaalsmuts.

Rij elzen in Beekbergerwoud
In het voormalige oerbos moeten enorme 40 meter hoge elzen hebben gestaan. Hier een rijtje van hun nazaten, of beter gezegd, nazaden.

els en eik in Beekbergerwoud
Deze eik en els lijken in een onlangs afgeplagde vlakte steun bij elkaar te hebben gevonden.

kwelwater met oer
Doordat oer met het voedselarme kwelwater mee omhoog komt, krijgen ook plantaardige ijzervreters, zoals het zeldzame goudveil, een kans in het Woud.

vlonder in Beekbergerwoud
Blijkbaar mogen zwaargewichten de vele vlonders in het gebied niet betreden. Gelukkig ben ik slechts 86 kilo!

plaatsen van stapkeien in Beekbergerwoud

stapkeien in Beekbergerwoud
Een mooie verbetering in het gebied zijn de stapkeien. Water kan er vrijelijk tussendoor stromen.

niet plaggen
Her en der kwam ik to-do en not-to-do boodschappen tegen.

sigaren in Beekbergerwoud
Sigaren in een vennetje.

Toen het woud rond 1870 gekapt werd, is een groot deel van het hout in het nabijgelegen Klarenbeek, in de fabriek van Krepel, verwerkt. Tot sigarenkistjes…

uitkijktoren Beekbergerwoud
Vanuit de uitkijktoren kan gespeurd worden naar zeldzame vogels, zoals blauwborst en grauwe klauwier.

pootafdruk ree
Ook reeën laten zich er regelmatig zien.

rietgors Beekbergerwoud
Zelf zag ik deze meer algemeen voorkomende rietgors.

bord gevaarlijk terrein in Beekbergerwoud
Tot slot wil ik nog laten zien welke risico’s ik voor deze reportage heb gelopen!

11 Reacties

  1. Je bent een held om zo je leven te wagen voor ons! Toch maar opletten hoor. Als je in een moeras sukkelt, dan heb je niets meer te zeggen….

    28 december 2012 om 19:42

  2. Prachtige foto’s Henk en duidelijke uitleg maken het tot een zeer interessante reportage.

    28 december 2012 om 01:02

  3. mooie reportage Henk,.
    Ik kon het niet helemaal plaatsen maar eventjes google raadplegen en
    7381 BA Klarenbeek is de place to be.
    Ik had toch werkelijk nooit gedacht dat daar vroeger een oerbos was geweest.
    zo zie je maar een mens is nooit te oud enz.
    Ik ga daar komend voorjaar zeker naar toe.
    gr
    janV.

    27 december 2012 om 08:45

    • Als je dan toch mijn achtertuin bezoekt, Jan, kom dan gelijk een kop koffie of wat fris drinken. 🙂

      Gr. Henk

      27 december 2012 om 16:42

  4. Ben je er nog…?
    Voorzichtig hoor!

    25 december 2012 om 19:58

  5. Wat een mooi verslag en heerlijk om het je achtertuin te kunnen noemen. Dat beloofd wat aan foto’s de komende tijd.

    25 december 2012 om 19:57

  6. Ik dacht dat het in de Oostvaardersplassen drassig was, maar dit ziet er helemaal nat uit. De eerste foto met de spiegeling vind ik geweldig, net zoals de bijzondere foto van het goudveil, nog nooit van gehoord, ziet er heel bijzonder uit.
    groetjes Ghita

    23 december 2012 om 18:18

  7. Anita

    Heb genoten van je reportage. Ik zou graag zo’n achtertuin hebben… lijkt me fantastisch als het straks lente wordt.
    Groet, Anita

    23 december 2012 om 13:16

  8. Een mooi verslag van deze werkzaamheden Henk. Dat zal een mooi gebied worden als het klaar is. En voor jou een heerlijke achtertuin om foto’s te maken.

    Gr. René

    23 december 2012 om 12:40

  9. mooie reportage, en dan zo dicht in de buurt,heb er nog nooit van gehoord maar wat foto’s betreft foto 1 en foto 8 doen mij wel wat spiegeling van de bomen

    groet sjonnie

    23 december 2012 om 10:54

  10. Wat zal jij over een tijdje een mooie achtertuin hebben Henk.
    Het ziet er nu al heel goed uit, lijkt mij heerlijk dit dichtbij te hebben.
    Mooie reportage,

    groetjes Greet

    22 december 2012 om 18:51

Geef een reactie

